View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
The hammer

|
Posted: Thu Jan 02, 2014 5:38 pm Post subject: Hvordan fungerer reglene? |
|
|
Jeg ser veldig ofte at seilere tror de seiler mach-racing når de seiler fleet, og "setter" 360 på motstanderne rett før start. Dette gjøres vet å "skyte opp" og treffe en motstander som har vikeplikt. Selv om man forsøker å holde unna er ikke dette alltid mulig. Dersom to båter seiler for motsatte halser langs startlinjen, og båten som er le og for stb plutselig svinger hardt opp og treffes båten som kommer på bb så vil ikke denne ha noen mulighet til å greie å holde av veien selv om man legger fullt ror. Allikevel vil bb båt få straffen. Dette er ikke i henhold til gjeldende regelverk.
Hvordan håndterer man slike ting? |
|
Back to top |
|
 |
BjarneBrunstedt
|
Posted: Sun Feb 02, 2014 5:15 pm Post subject: |
|
|
Hvis du får straf, er det vel fordi du ikke giver plads nok. Jeg ser ikke noget
forkert i at du får straf som du forklarer situationen. |
|
Back to top |
|
 |
The hammer

|
Posted: Sun Feb 02, 2014 5:39 pm Post subject: |
|
|
Vel, jeg har akkurat beskrevet en situasjon hvor det kanskje er 20 meter (tenkt i virkeligheten) mellom båtene. Det er veldig vanlig å passere hverandre så tett rett før start, la oss si når det er 1 minutt igjen. STB båt gir ingen indikasjon på å ville svinge mot linjen før han gjør dette plutselig og på en måte hvor det er umulig for BB båt å komme unna. Mener du at det ALLTID vil være mulig for en båt med vikeplikt å holde unna?
Kanskje det er nettopp derfor det finnes en regel som sier at båt med rett til vei "skal gi annen båt mulighet til å holde av veien"? Hvis han ikke lar båt med vikeplikt få tid til å svinge vekk vil han selv bli straffet. I alle fall dersom det blir kontakt.
Det er hundrevis av avgjørelser på slike ting i virkeligheten.
Så hvorfor er det ikke slik i VSK?. |
|
Back to top |
|
 |
BjarneBrunstedt
|
Posted: Mon Feb 03, 2014 7:37 am Post subject: |
|
|
Om Du har mulighed for at holde klar af Stb båd skal Du gøre det evt. ved at vende eller falde kraftigt. Jeg har lidt svært ved at tro, at du holder passende afstand når du får en straf da VSK-umpire kun dømmer ved kontakt (regel 10, mener jeg at kunne huske) mellem bådene. |
|
Back to top |
|
 |
The hammer

|
Posted: Mon Feb 03, 2014 8:18 am Post subject: |
|
|
Takk for svar.
Ok, mener du at regelen om "å gi annen båt tid til å holde av veien" ikke eksisterer? Eller så mener du kanskje at dersom man seiler så nær en stb båt at den skal kunne manøvrere akkurat som den vil så hurtig den vil, så er det min skyld uansett?
Hva jeg tror er at spillet ikke tar inn konseptet "gi tid til å holde av veien" i det hele tatt. Vennligst prøv dette ut før du svarer igjen. Du vet at man seiler svært nær hverandre før start. Seil langs startlinjen på stb halser (90 grader på linjen) og forsøke så å "skyte" en bb båt som kommer mot deg til lo. Dersom du gjør dette når det er 2 min til start har vedkommende som får straff god tid til å ta en 360, så det spiller ingen rolle.
Dette tror jeg også gjelder dette med å gi plass for land. Jeg har seilt så nær land at det nesten ikke vil være mulig å vende uten at hekken berører land. allikevel får jeg straff når jeg så treffer båten på utsiden som i følge reglene skal gi meg plass til å vende. Dette har jeg skrevet om i en annen post.
Det jeg er ute etter i denne posten er å finne ut hvordan VSK faktisk dømmer, slik at man kan seile deretter. For eksempel: Hvorfor gi plass for land dersom man ikke får straff ved å la være? Rent bortsett fra å være gentleman selvfølgelig. |
|
Back to top |
|
 |
BjarneBrunstedt
|
Posted: Tue Feb 04, 2014 3:45 am Post subject: |
|
|
Det er svært at programmere et 100% regelsæt ind, men overvejende
er det lykkedes meget godt. Jo, regel om at gi tid til at holde af vejen
eksisterer og bruges. Derimod kan vsk-umpire ikke finde ud af det med
at gi' plads for land (tror ikke umpireren er programmeret til at kunne se land) |
|
Back to top |
|
 |
|