View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Danish Dynamite

Joined: 06 Apr 2006 Posts: 27
|
Posted: Tue Oct 10, 2006 7:51 pm Post subject: Retten til vejen ! |
|
|
Hej
hvad syntes i om denne situation !
1
2
3
Hilsen Søren |
|
Back to top |
|
 |
STEELVIKING

Joined: 06 Apr 2006 Posts: 357
|
Posted: Thu Oct 12, 2006 12:41 pm Post subject: |
|
|
Rød bliver nødt til at give mere plads, blå har ikke en chance for at komme væk, eller undgå rød, så det er vel rimeligt at rød får en pen,
ellers rammer blå mærket. Blå kunne jo selfølgelig have, slækket på sejl før de kom i zonen, så han kunne gå styrbord om rød men det ville nok være i overkanten, af det der med at sejle pænt uden at tage chancer.
Jeg mener at det er helt ok at rød får en over snuden
jeg ville selv have givet plads til blå indvendigt
Niels  |
|
Back to top |
|
 |
Danish Dynamite

Joined: 06 Apr 2006 Posts: 27
|
Posted: Thu Oct 12, 2006 2:48 pm Post subject: |
|
|
Tak Niels
Så er det ikke mig der er tosset.
Det var netop den situation som kimi omtaler, hvor jeg var blå båd.
Hilsen Søren |
|
Back to top |
|
 |
euphoria

Joined: 05 Apr 2006 Posts: 1377
|
Posted: Wed Oct 18, 2006 3:31 pm Post subject: |
|
|
I det rød passerer vindøyet gjelder ikke regel 18 lenger. Når rød kommer på krysskurs er det en ren styrbord babord situasjon hvor reglene er akkurat som om de var et annet sted på kryssen (ikke i nærheten av merket). Rød må kun oppfylle kravene i regel 15. Men så snart blå har passert vindøyet, så må rød sørge for at blå får plass til å runde. Hvis blå ikke klarer dette uten å måtte slå tilbake, så har rød brutt regel 18.2 (a).
Hvis det var kontakt mellom båtene i situasjonen over, var det korrekt at rød fikk en straff.
Her er en tilsvarende situasjon. Forskjellen er at "rød" er klart forenom ved sonen.
http://game.finckh.net/situat/titel/m71_e.htm
Harald |
|
Back to top |
|
 |
Gade

Joined: 10 Oct 2006 Posts: 12
|
Posted: Thu Dec 14, 2006 12:36 pm Post subject: |
|
|
Hej. Spændende spørgsmål!
Det er en lidt vanskelig situation iføgle regelbogen, selvom den forekommer temmeligt ofte, både i vsk og i virkeligheden (i virkeligheden vil rød nok ikke crashvende sådan, med mindre han er ejer af et værft, der tjener penge på at udbedre den slags skader )
Jeg er uenig i, at R 18.2(a) træder ud af kraft når rød vender i zonen. Blå er berettiget til plads som indvendig båd, uanset at de begge er nødt til at vende (det er vigtigt at de begge er nødt til at vende i zonen - ellers havde 18.3 ganske rigtig sat 18.2 midlertidigt ud af spil)
Man må gerne stagvende ved mærket; prøv at læse den indledende tekst til R18: "I regel 18 betyder plads: Plads for en indvendig båd til at runde eller passere mellem en udvendig båd og et mærke eller en hindring, herunder plads til at stagvende eller bomme når en af disse handlinger er en normal del af manøvren"
Jeg tror netop at regel 18 er bygget til at beskytte blå båd i en situation som denne, og grunden til at det ikke er ekspliciteret i undtagelsessituationerne er, at det faktisk er normalsituation. Sjovt nok ville vi ikke være i tvivl, hvis det var den samme situation ved bundmærket. Jeg tror stagvendeundtagelserne i 18.3 og 18.2(c) forvirrer, selvom ingen af dem ved nærmere eftersyn er gyldige her. Bådene var ikke på modsatte halser ved zonen og der var netop overlap.
Jeg vil alså godt være med til et regel 18-brud.
Jeg er til gengæld i tvivl om, hvorvidt der også er brud på R15. Det fremgår tydeligt af billederne, at rød er på bidevind i situation 2. Derfor kan vi ikke bruge R13. Når vi ikke kan det, er jeg faktisk tilbøjelig til at sige, at blå har fået plads nok. Blå kan rigitgnok ikke falde af, men han kan måske (?) vende over og undgå kollision. At han misser mærket er ikke røds problem ifølge reglerne i A og B. Hvorvidt det kan lade sig gøre i praksis vil jeg lade være op til jer garvede virtuelle skippere. Hvis det ikke kan, vil jeg godt være med til at hænge rød op på en 15'er også, men det er jo også sekundært, idet reglerne i afsnit C går forud for dem i A og B.
Superspændende at diskutere den slags.
Jeg har en af mine gaster citeret for, at det er sjovere at slå folk oven i hovedet med en regelbog i stedet for at slå dem på vandet... (Selvom jeg tror han mente det ironisk )
Med venlig hilsen
Anders |
|
Back to top |
|
 |
STEELVIKING

Joined: 06 Apr 2006 Posts: 357
|
|
Back to top |
|
 |
euphoria

Joined: 05 Apr 2006 Posts: 1377
|
Posted: Thu Dec 14, 2006 1:30 pm Post subject: |
|
|
Quote: | Jeg er uenig i, at R 18.2(a) træder ud af kraft når rød vender i zonen. Blå er berettiget til plads som indvendig båd, uanset at de begge er nødt til at vende |
Det er ikke bare 18.2.a som trer ut av kraft når båten passerer vindøyet, det er hele regel 18. Ref 18.1.b: Rule 18 does not apply while the boats are on opposite tacks on a beat to windward.
Quote: | Man må gerne stagvende ved mærket; prøv at læse den indledende tekst til R18: "I regel 18 betyder plads: Plads for en indvendig båd til at runde eller passere mellem en udvendig båd og et mærke eller en hindring, herunder plads til at stagvende eller bomme når en af disse handlinger er en normal del af manøvren" |
Ja, her står det at indre båt skal ha plass til å stagvende. Men i dette tilfellet er det ytre båt som stagvender. Men for å gå tilbake til et tenkt tilfelle der indre båt slår, som du refererer til i definisjonen av plass; I prinippet gjelder ikke regel 18 i det den indre båten passerer vindøyet, men ytre båt vil likevel straffes for brudd på regel 18 for ikke å ha gitt plass nok til å slå. Regelbruddet fant sted før indre båt slo.
Quote: | Jeg tror netop at regel 18 er bygget til at beskytte blå båd i en situation som denne, og grunden til at det ikke er ekspliciteret i undtagelsessituationerne er, at det faktisk er normalsituation. |
Delvis... Regel 18 gjenoppstår i det blå passerer vindøyet. Fra det øyeblikket er de igjen på samme halser, og rød ytre båt må gi blå indre båt plass til å runde merket. Før blå passerer vindøyet må rød gi blå plass til å holde av veien under regel 15.
Quote: | Jeg er til gengæld i tvivl om, hvorvidt der også er brud på R15. Det fremgår tydeligt af billederne, at rød er på bidevind i situation 2. Derfor kan vi ikke bruge R13. Når vi ikke kan det, er jeg faktisk tilbøjelig til at sige, at blå har fået plads nok. Blå kan rigitgnok ikke falde af, men han kan måske (?) vende over og undgå kollision. At han misser mærket er ikke røds problem ifølge reglerne i A og B. Hvorvidt det kan lade sig gøre i praksis vil jeg lade være op til jer garvede virtuelle skippere. Hvis det ikke kan, vil jeg godt være med til at hænge rød op på en 15'er også, men det er jo også sekundært, idet reglerne i afsnit C går forud for dem i A og B. |
Enig med deg her, men merk deg at blå må passere vindøyet den også for at 18 igjen skal gi blå rett til plass.
Harald |
|
Back to top |
|
 |
STEELVIKING

Joined: 06 Apr 2006 Posts: 357
|
Posted: Thu Dec 14, 2006 1:37 pm Post subject: |
|
|
Nu skal vi jo til at bruge hjernen
niels  |
|
Back to top |
|
 |
Gade

Joined: 10 Oct 2006 Posts: 12
|
Posted: Thu Dec 14, 2006 2:05 pm Post subject: |
|
|
Tusind tak for svaret Harald. Det er meget oplysende.
Niels' link viser med al tydelighed, at R15 gælder, så ud med rød på den konto
Jeg tror du har ret i R18-spørgsmålet. Vel argumenteret - god læsning! I stand corrected
Det er en vanskelig en at have med at gøre. Din udlægning virker rigtig
Mvh
Anders |
|
Back to top |
|
 |
euphoria

Joined: 05 Apr 2006 Posts: 1377
|
Posted: Thu Dec 14, 2006 2:12 pm Post subject: |
|
|
Det er en av mange vanskelige situasjoner med regel 18, og her var det bare 2 båter involvert...
Så er det også mange "nesten like" situasjoner, der reglene blir annerledes:
- Hvis rød hadde slått utenfor sonen og gått inn på styrbord, ville 18.3 tredd i kraft. Da ville ikke blå hatt krav på plass i det den passerte vindøyet....
- Hvis blå ikke klarer å passere merket i det den passerer vindøyet uten å måtte slå tilbake til babord, da gjelder heller ikke regel 18...
Her er det mange interessante vinklinger
Harald |
|
Back to top |
|
 |
The hammer

Joined: 11 Jan 2013 Posts: 25
|
Posted: Mon Dec 16, 2013 3:06 pm Post subject: |
|
|
Ineterssant. Men selv om Rød båt slår over til stb, så skjer dette innenfor sonen. Er det ikke slik at en båt som stagvender innenfor sonen mister alle sine rettigheter? |
|
Back to top |
|
 |
euphoria

Joined: 05 Apr 2006 Posts: 1377
|
Posted: Tue Dec 17, 2013 1:11 pm Post subject: |
|
|
Nå er regelboken endret 2 ganger siden dette temaet ble tatt opp første gang, så svarene gitt ovenfor er ikke gyldig lenger på alle områder.
Stagvending i sonen er omtalt i regel 18.3. Rød mister ingen rettigheter mot blå i regel 18.3. Den har kun forpliktelser under regel 15, om å gi den andre plass til å holde av veien.
Harald |
|
Back to top |
|
 |
|